feliratkozás: Bejegyzések | Hozzászólások

A krav-maga legfontosabb technikái

0 hozzászólás

Minden küzdősportnak, vagy harcművészetnek megvannak a maga jellemző és leggyakrabban használt technikái. Ahogy egy thaibox meccs elképzelhetetlen köríves rúgás nélkül, úgy az ökölvívás sem létezik balegyenes nélkül, és egy MMA küzdelemben is előbb-utóbb látni fogunk földrevitelt. A krav-maga ugyan nem küzdősport és nem is harcművészet, de ahogy az előbbieknek, ennek a rendszernek is megvannak a kiemelkedően fontos technikái. A krav magáról még a szkeptikusok is általában elismerik, hogy a rendszere nem tartalmaz felesleges technikákat és mozdulatokat. Ebből a megközelítésből kijelenthetnénk, hogy minden edzésen gyakorolt technika ugyanolyan fontossággal bír, hiszen a rendszer az utcai támadások megelőzésére és megoldására lett kifejlesztve és az utcán elvileg bármilyen támadással találkozhatunk. A kép azonban ennél kissé árnyaltabb, mivel egyes helyzetek az utcán gyakoribbak, míg más támadások ritkábban fordulnak elő. Ha az edzésünkben az életszerűségre törekszünk és a gyakorlást is ennek a szempontnak rendeljük alá, akkor bizony különbséget kell tennünk fontos és kevésbé fontos technikák között. Egy példával megvilágítva: van technikai megoldásunk arra a helyzetre, amikor hason fekszünk és valaki rajtunk ülve fojtogat, de nyilvánvalóan kisebb eséllyel kerülünk ilyen helyzetbe, mint egy lökdösődésbe, vagy pofozkodásba. Ha az edzés során arra szeretnénk felkészülni, ami egy esetleges utcai támadás során történhet velünk, akkor – a leggyakoribb utcai támadásokat alapul véve – egyes helyzetekkel többet kell foglalkoznunk, és az ezek megoldására szolgáló technikákat nevezhetjük a rendszer legfontosabb technikáinak.

Két korábbi írásomban (Megelőzés egy önvédelmi szituációban és Önvédelmi tippek laikusoknak) is részletesen foglalkoztam már a környezettudatosság, helyzetfelismerés és megelőzés témakörével, így ezek jelen bejegyzésnek nem képezik a témáját. A teljesség kedvéért ugyanakkor kénytelen vagyok leírni azt a módszert, amivel a legtöbb támadás megelőzhető és amely a kialakult attrocitás során is – mihelyt lehetőségünk nyílik rá – az első számú célunk: hátraarc és futás. Vagyis inkább sprint teljes erőből.

A prioritásban szerintem a következő helyen a lágyékrúgás áll. Ez a technika hatásos, könnyen kivitelezhető és a kivitelezés közbeni sérülésveszély is elhanyagolható. A technika univerzális olyan értelemben, hogy alkalmas pusztakezes és késes támadó ellen egyaránt, sőt az utóbbi esetben ez a preferált megoldás, hiszen megfelelően kivitelezve távolságtartásra is alkalmas, azaz nem kell beengednünk a támadót szúrótávolságra. (Mivel a lábunk hosszabb, mint az ő karja, hiába van nála a kés, mi távolabbról tudunk sérülést okozni, mint ő.) A távolságtartás egyébként is kulcsfontosságú elem az utcán, de ez is inkább a megelőzés témakörébe sorolható, így a korábbi, ezzel kapcsolatos bejegyzésben írtakat ezúttal sem ismétlem meg.

Letérés a támadóvonalról, kéz- és testvédekezés, illetve ellentámadás.  Ez a legtöbb küzdősportban alkalmazott alapelv az utcán is kiemelkedő fontossággal bír és alkalmas a legtöbb lökdösős, dulakodós helyzet kezelésére és megoldására. A ruhafogáshoz, fojtogatáshoz el kell érni a testet, – általában egyenes mozdulattal – ezért ez utóbbiak megelőzésére is alkalmas a technika.

Köríves és egyenes ütés védése szemből. Itt nincs mese, ezt bizony álmunkból felébresztve is tudnunk kell, és talán az sem igényel különösebb magyarázatot, hogy miért. Az esetek döntő részében annyi időnk van, hogy szembeforduljunk a támadóval (vagy eleve ilyen pozícióban vagyunk), ezért a szemből történő védés fontosabb, mint, hogy oldalról érkező ütéseket tudjunk védeni.

Egyenes ütés. Enélkül a technika nélkül egyszerűen nem tudjuk megvédeni magunkat. A professzionális kivitelezés begyakorlása nem kis idő, de szerencsére nem kell egy ökölvívó kéztechnikájával rendelkeznünk ahhoz, hogy meg tudjuk védeni magunkat. Tenyérrel teljes erőből orrba vágni a támadót elég lehet, de ismernünk és használnunk kell az optimális ütőtávolságot és mindeközben meg kell tudnunk őrizni az egyensúlyunkat.

Mozgás, helyezkedés több támadó esetén. Ezt a helyzetet szintén gyakran kell modelleznünk a gyakorláskor, mert ha nem ismerjük a helyes taktikai megoldásokat, akkor mindaz, ami egy támadó esetén elég a megoldáshoz, itt sajnos csődöt mond.

Irányított, vagy kontrollált agresszió, vagyis az a képesség, hogy megfelelő helyzetben egy pillanat alatt – mintegy gombnyomásra – képesek vagyunk agresszívvá válni és 100%-os erőbedobással küzdeni. Azért is irányított, mert ugyancsak egy pillanat alatt képesek vagyunk visszanyerni “normális” tudatállapotunkat. Ahogy írtam, ez inkább képesség, mint technika, de a legtöbb technikai hiányosságot remekül képes ellensúlyozni, így létfontosságú összetevője az önvédelmi képességeknek. A statisztika is azt mutatja, hogy az utcai támadások időben igen gyors lefolyásúak (az első fizikai kontaktus bekövetkezésétől számított 8-10 mp alatt a szituáció lezajlik), így nemhogy hátrányos, hanem kifejezetten előnyös, ha a kivitelezett technikát 100% erővel, gyorsasággal, agresszióval hajtjuk végre. Korábban egy bejegyzésben (Az agresszióról) ezt a témát is kiveséztem, így ennél részletesebben most nem mennék bele.

A krav-maga oktatási anyaga Eyal Yanilovnak köszönhetően szerencsére igen logikusan épül fel, így nem véletlen, hogy a gyakorló kezdő szinten, már a gyakorlás első hónapjaiban találkozik a fent említett valamennyi technikai és taktikai megoldással. A gyakorlás során azonban haladó szinten is valamennyiünknek szem előtt kell tartani azt, hogy a gyakoribb támadások elleni védekezésekre – vagyis az alapokra – mindig több hangsúlyt kell fektetni.

Ahogy korábbiakban, most is szívesen látom a hozzászólásokat, véleményeket, építő és kevésbé építő kritikákat. Mindenkinek jó alapozást kívánok!

Pintér Márton

Krav-Maga oktató/Expert2/

Hozzászólás

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

*

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>