feliratkozás: Bejegyzések | Hozzászólások

Játékok szerepe a Krav-Maga rendszerében

0 hozzászólás
Játékok szerepe a Krav-Maga rendszerében

A Krav-Maga rendszerében a különböző játékok, illetve játékos feladatok fontos szerepet játszanak. Sok olyan technika vagy megoldás van, amelyet játékos formában mind megérteni, mind pedig elsajátítani  könnyebb, mint egy-egy mozdulatsor monoton ismétlésével. Ezek a játékok sosem öncélúak, mindegyik valamely – hasonló mozdulatsoron alapuló – technika megtanulását, vagy valamely készség, képesség (gyorsaság, erő, egyensúly, reflex, koordináció, stb.) fejlesztését szolgálja. Nézzük meg hogyan:

Vegyük példaként az úgynevezett érintős játékot, amellyel a résztvevők már az első Krav-Maga edzéseken találkoznak. Ez a játék egyszerűnek tűnik, mégis a gyakorló sokkal többet tanul vele, mint ahogy az elsőre látszik. A feladat – a Krav-Maga technikákhoz hasonlóan -  éppen olyan hatásos, mint amilyen egyszerű. A játék során (kézzel vagy lábbal, akár mindkettővel) kölcsönösen meg kell érinteni az edzőtárs bizonyos testrészét (pl. váll, has, térd, hát, fej, stb.), ugyanakkor meg kell akadályozni, hogy a partner ugyanezt tegye velünk. A játék során a gyakorló külön rávezetés nélkül, mintegy ösztönösen ismeri fel és alkalmazza az alábbi – közelharcban elengedhetetlen – alapelveket:

1. A játék alatt a résztvevők – akár egy tényleges küzdelem során – egyszerre kerülnek támadó és védekező szerepkörbe, ezért kénytelenek aktív magatartást kifejteni, és hamar rájönnek, hogy a passzivitás nem megoldás. Nem nehéz megérteni, hogy ha folyamatosan csak védekezek és meg sem próbálom megérinteni a partneremet, akkor végig ő van lépéselőnyben. Akárcsak egy küzdelemben, itt is annál van az előny aki aktív és támad.

2. Mivel a cél a másik megérintése, a játék során különösebb magyarázat nélkül mindenki azonnal felismeri a saját ütés és rúgástávolságát. Ha kézzel vagy lábbal meg tudjuk érinteni az edzőtársat, akkor ugyanabból a  távolságból nyilván meg is tudjuk őt ütni vagy rúgni.

3. A játék során mindenki arra törekszik, hogy többször érintse meg a partnerét, mint a partner őt, ezért a “támadások” általában 100%-os gyorsasággal történnek. A teljes gyorsasággal indított mozdulatok blokkolása, eltérítése jól fejleszti a reflexeket.

4. A játék alatt a résztvevők ösztönösen használják a kéz- és testvédekezést, hiszen igyekeznek elütni, eltéríteni a feléjük tartó kezet, lábat, illetve igyekeznek ellépni, vagy elhajolni a támadás elől. Megfigyelhető, hogy például amikor a fej érintése a cél, védekezésként mindenki fenntartja a kezét anélkül, hogy erre külön figyelmeztetni kellene.

5. Ha egyszerre több testrész kézzel és lábbal egyidejűleg való megérintése a cél, akkor a gyakorló kénytelen a partnerét egészében figyelni, nem teheti meg, hogy az edzőtársnak csak a kezére vagy lábára fókuszál.

6. A fej és has érintése jellemzően egyenes, a váll érintése jellemzően köríves mozdulattal történik, így az ilyen támadások eltérítése, blokkolása ösztönösen rávezeti a gyakorlót az egyenes és horogütés védésére. Ha érintés esetén képes vagyok eltéríteni a felém tartó kezet, lábat, vagy el tudok hajolni, akkor képes vagyok ugyanerre ütés, vagy rúgás esetén is. Az érintés irányában és gyorsaságában hasonlít a támadáshoz, a kettő közti eltérés főleg a mozdulat erejében van.

7. A játék igen intenzív, így a gyakorló kénytelen magas pulzusszám mellett dolgozni, akárcsak egy utcai szituációban.

A fenti csak egy példa volt a Krav-Maga rendszerében használt játékokból, mégis jól mutatja, hogy a megfelelő játék ugyan nem helyettesíti egy-egy technika megtanulását, de képes kiváltani azokat az ösztönös reakciókat amelyek segítségével a technika könnyebben és gyorsabban elsajátítható.

Hozzászólás

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

*

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>